We hadden toch ergens nog een tamboerijn? En waar zijn die triangel stokjes gebleven? Ik heb nu een oneven aantal claves! Op het klokkenspel ontbreekt een staafje! Herken je dit? Of ben jij één van die gelukkige leerkrachten die een complete set muziekinstrumenten heeft? Dan bof je of je bent gewoon goed bezig:)
Tijdens mijn stagejaren en mijn werk als muziekleerkracht werd ik er soms moedeloos van. Had ik net een te gekke muziekles in mijn gedachten, moest ik mij in allerlei bochten wringen om de les zo veel mogelijk te laten lijken op de les die ik had bedacht. Of er waren geen stokjes genoeg, of geen trommels genoeg, of in erbarmelijke staat of simpelweg er was niets. Toen nam ik mij voor, dit overkomt mij niet meer, ik ga zelf met een verzameling schoolinstrumenten beginnen.
Mijn muziekkoffer
Ik geef toe, het is een investering. Goede schoolinstrumenten zijn niet goedkoop. Het punt is, aan een tamboerijn heb je niet genoeg. Je hebt er minstens twee nodig. Je wilt graag met alle kinderen van je klas muziek maken, dus heb je een goed en divers set instrumenten nodig. In mijn muziekkoffers heb ik in ieder geval 30 paar ritmestokjes. Heel eenvoudig. Je koopt een aantal houten gordijnroedes bij Gamma, laat deze in stukjes zagen van ongeveer 30 cm, schuurt de topjes om splinters te voorkomen en voilà je hebt volwaardige ritmestokjes. Goedkoop en praktisch. Dit geldt ook voor shakers. Ook deze kun je makkelijk zelf maken. Voor tamboerijnen, schellenramen, belletjes en trommels ligt dat iets anders.
Maat & Ritme
We maken even een zijsprongetje. Wat is ritme en wat is maat en wat heeft dit te maken met schoolinstrumenten?
Als je een lied hoort en je tikt zachtjes met je voet een regelmatig tempo mee, dan tik je de maat van het lied. De maat van een lied kun je ook wel de hartslag van een lied noemen. Hard en zacht of hoog en laag, de maat geeft de regelmatige hartslag, ofwel het tempo van een lied aan en dit kan snel of langzaam zijn.
Ritme is een grondprincipe van het leven: je hart klopt in een ritme in combinatie met je ademhaling, je hebt een dag- en nachtritme, de seizoenen hebben een ritme enz. In muziek ontstaat ritme door het gebruik van korte en lange tonen in een maat. Het is een afwisseling tussen rust en activiteit. Zing maar eens van Vader Jacob: ‘alle klokken luiden’ en ‘bim, bam, bom’. Hoor je het verschil?
Maat en Ritme zijn direct verbonden met je gehoor. We horen wat de maat of ritme is en we voelen direct aan of we op het ritme of de maat kunnen dansen/bewegen.
Kortom: meerdere vaardigheden gaan aan het werk wanneer je zingt of muziek speelt: luisteren, bewegen, maat- en ritmegevoel, tempo enz.
Ritmische instrumenten
Wat heeft dit te maken met schoolinstrumenten? Ze zijn je tools voor het aanleren van maat en ritme! Natuurlijk kun je ook je handen, benen en voeten gebruiken, dit zijn ook instrumenten. Maar muziek maken met ritmische instrumenten maakt het plaatje af, het is niet alleen leuk en leerzaam, je leert ook verschillende delen van je lichaam onafhankelijk en efficiënt van elkaar te bewegen. Niet onbelangrijk wanneer je later een muziekinstrument wilt leren spelen.
Dus, wat en hoeveel heb je ongeveer nodig in de klas of groep aan ritmische instrumenten:
- 2 Bekkens (klein)
- 2 staven Belletjes
- 2 paar Claves
- 2 Maracas
- 2 Schellenstaven
- 2 Triangels (klein en groot)
- 2 Tamboerijnen met vel
- 1 Agogo
- 2 Buistrom
- 2 Trommels met vel
- 1 Woodblock
- Ritmestokjes (zelfgemaakt)
Schatkist
Het klinkt als veel, het klinkt waarschijnlijk als niet goedkoop en dat is het ook. Het is een grote aanschaf, zeker in een keer. Een goede investering is het wel. Geef het een goed plekje, ga er voorzichtig mee om, maak een lijst van de instrumenten, laat iedereen die de doos of kist met instrumenten leent, zijn of haar naam achterlaten op het lijstje. Zo kun je altijd de instrumenten terugvinden. Ik gun je een schatkist vol muziekinstrumenten.
Heel veel plezier met muziek maken:)