MET DE LIFT

Wonen is een leuk thema voor kleuters en peuters. Je kunt de huizen aan de binnenkant en buitenkant bekijken. De verschillende ruimtes bespreken, maar ook vragen stellen als: wat gebeurt er bij een verhuizing, hoe bouw je een huis?  Dan heb je nog het wonen zelf. Wie woont er in een huis, een woonboot of in een flat? Kortom een divers thema die veel mogelijkheden biedt. Het lied ‘Met de lift’ gaat over de lift nemen in een flat. Welke verdieping, hoeveel verdiepingen, welke knopje druk je in, ga je omhoog of omlaag? Spelenderwijs leren de kinderen ook nog over hoog en laag in muziek.

Via het vrolijke lied leren de kinderen spelenderwijs over hoog en laag in muziek. De kinderen zien een vader en een kind in een lift, katten en zelfs een papegaai op de lift. Spelenderwijs leren de kinderen over de getallen 1 tot 10. De zon lacht iedereen tegemoet, een trekfluit maakt een hoge en lage klanken en een bel van de liftdeur klinkt. Daar gaat de lift. De illustraties van de video zijn gemaakt door Anna van der Toor en het lied is gescheven door Johanna Brouwers. Veel plezier met zingen!

© Johanna Brouwers/Toontje Hoger

Ga je met mij mee omhoog?

Ga je met mij mee omlaag?

‘k vlieg zo hoog tot aan de zon

en weer terug waar ik begon

Stap maar in en druk op 10

of wil jij naar 5 misschien?

Ga je met mij mee omhoog of omlaag?

MUZIEKLES

De muziekles Met de lift heeft de klanktegenstelling ‘Hoog en Laag’ in muziek als thema. De kinderen gaan via drie muziekactiviteiten hoge en lage klanken ervaren. Ze doen dit via de domeinen Zingen, Bewegen en Luisteren. Daarbij leren ze spelenderwijs de getalrij 1 tot 10.

MUZIEKINSTRUMENTEN

Muziekactiviteit Luisteren. De kinderen gaan naar hoge en lage klanken luisteren van verschillende muziekinstrumenten. Klinkt het instrument hoog of laag? Kunnen ze de klank nadoen met hun stem? Weten ze misschien welk instrument het is? Aan de hand van de afbeeldingen koppelen zij klanken aan een afbeelding van het muziekinstrument.

© Met de lift – Muziekactiviteit Hoog – Laag