Ik doe het praktisch niet meer: in mijn hoofd zingen. Wel zing ik hardop. Vaak zonder muziek. Tijdens het koken, op de fiets naar de supermarkt, ín de supermarkt, in de paskamer, tijdens visite en soms zelfs tijdens het lesgeven (als is het maar één zinnetje😉). Ik kan het gewoon niet laten. Tóch is zingen in je hoofd (‘denkstem’ mag ook), een super tool voor het goed leren zingen. Je kunt er met kleuters al mee beginnen. Hoe? Lees snel verder.

Muziek en kinderen

Even een stapje terug. Muziek is een essentieel onderdeel van de opvoeding en scholing van kinderen. Dit weten we inmiddels allemaal. Het stimuleert de hersenen en helpt het kind enorm in zijn algehele ontwikkeling; lichamelijk, emotioneel, sociaal, intellectueel en spiritueel. Op de basisschool wordt nu gelukkig veel meer tijd en aandacht besteed aan muziekonderwijs. En dat is top! Er wordt met instrumenten gespeeld, naar muziek geluisterd en samen gezongen.

Zingen en Kodály

Samen zingen of alleen, zingen is leuk! Zingen verbindt en je hebt je eigen instrument altijd en overal bij de hand. In feite is het je eerste instrument waar je muziek mee maakt. En omdat dit instrument, de stem, deel van jou uitmaakt, gaat alles wat je leert via zingen veel verder dan wanneer we muziek maken met een ander instrument. Dit inspireerde de Hongaarse componist Kodály om er een muziekmethode van te maken. Via zingen wordt de basis van muziek, muzikaliteit en muzikale vaardigheden gelegd. Zijn visie ging daar best ver in. Zo is één van zijn uitspraken: “Een kind dat een muziekinstrument speelt voordat hij zingt, kan zijn hele leven amuzikaal blijven” …

Innervoice

Nu komen we bij ‘zingen in je hoofd’ ofwel ‘de innervoice’ of ‘inner hearing’. De innervoice maakt onderdeel uit van de methode van Kodály. Je kunt het vergelijken met wanneer je leest. Het is je innerlijke stem die spreekt. Zo is het ook met zingen. Je hoort de noten of muziek in je hoofd zonder dat je daarbij hardop hoeft te zingen of te spelen. In feite memoriseer je de juiste noten. Het is een belangrijke tool voor het ontwikkelen van muzikale vaardigheden. Uiteindelijk helpt het je bijvoorbeeld op de juiste toonhoogte en met de juiste tonen te zingen. En hoe vroeger je daarmee begint hoe beter. Bij jonge kinderen is dat altijd spelenderwijs: zingen en bewegen, zingen en gebaren, zingen en spel. Gewoon met plezier leren.

Muziekactiviteit

Leer de kleuters een liedje aan met bewegingen en/of gebaren. Ga net zolang door totdat je zeker weet dat ze het liedje met de bewegingen en/of gebaren onder de knie hebben. Zet dan de muziek uit of stop met instrumentbegeleiding. Nu vraag je aan hen het liedje te zingen zonder geluid te maken. Ze zingen in hun hoofd. Ook hun lippen bewegen niet (daar hoef je in het begin niet te streng over te zijn). De bewegingen maken ze wél. Kijk maar wat er ontstaat en/of gebeurt. Het lied uit de muziekles ‘Wil je mijn vriendje zijn?’ leent zich overigens heel goed voor deze muziekactiviteit.

Een ander lesidee is het volgende. Zing met de kleuters een eenvoudig liedje en begeleid deze met een trommel of claves. Hiermee geef je het ritme van het lied aan. Wanneer ze het liedje goed kunnen zingen, vraag je of ze het liedje in hun hoofd willen zingen. Zonder geluid te maken. Jij blijft hen wel begeleiden met het percussie-instrument. En voilà, ze hebben hun innervoice gebruikt!

 

 

Leave a Reply