Van Moonlight Sonata krijg ik kippenvel. Van Robbie William’s Angels ga ik ‘zweven’. Van Beyonce’s Single ladies ga ik dansen. En jij? Wat doet muziek met jou?

Smaken verschillen

Muziek doet iets met mensen. Voor iedereen is dat anders. Waar ik kippenvel van krijg, word jij misschien chagrijnig van. En waar ik chagrijnig van word, maakt jou misschien heel blij. We weten dat muziek belangrijk is, maar tegelijkertijd weten we ook dat de eensgezindheid hier ophoudt.  Smaken verschillen nu eenmaal.

Betekenis

Betekenis is, naast Klank en Vorm, een essentieel onderdeel van muziek. Via zingen, muziek maken, luisteren, bewegen en noteren kun je betekenis geven aan muziek en op die manier muziek gebruiken om iets te vertellen en/of anderen te beïnvloeden.

En ook al zijn smaken verschillend, veel mensen reageren op dezelfde manier op muziek. Als de muziek aanzwelt in een spannende scène in een film, dan weet de kijker dat er iets spannends gaat gebeuren. Als de muziek vrolijk en luchtig is in een reclame over babyzeep, dan voegt dit extra vertedering toe aan de reclamespot. En als de violen hun hoogste snaren laten horen tijdens een verdrietige of indrukwekkende scene, zeker weten dat dit een extra lading geeft aan het geheel. Het komt bij je binnen.

Uitbeelden

Muziek kan ook iets uitbeelden, bijvoorbeeld de natuur, sprookjes, dieren en emoties. Luister maar eens naar Einaudi’s Primavera. Hij laat je vliegen over groene velden vol met rode klaprozen terwijl de zon langzaam onder gaat. Een ander prachtig voorbeeld is de soundtrack van Pirates of the Caribbean. Deze muziek neemt je mee in een piratengevecht of wellicht zie jij je varen op een piratenschip met Johnny Depp naast je 😉. Muziek kan ook nog een praktische functie hebben, bijvoorbeeld dansen, marcheren of achtergrondmuziek voor gezelligheid. Norah Jones op de achtergrond tijdens een goed diner kan een mooie combinatie zijn.

Vragen

Voor kleuters is één van de aanbodsdoelen wat het vak Muziek betreft: een eigen betekenis geven aan de beluisterde muziek en kennisnemen van betekenissen die anderen aan muziek geven (waaronder de componist). En hoe doe je dit nu? Door eerst mooie muziekstukjes te zoeken die min of meer passen in de belevingswereld van het jonge kind. Rachmaninov kan, maar is best wel zwaar voor ze. Ik zou eerder gaan voor bijvoorbeeld Chopin of Strauss. Ze gaan actief luisteren naar deze muziekstukjes. Niet praten nog, maar luisteren, misschien wel even met de ogen dicht. En dán komen de vragen en mogen ze gaan verwoorden wat de muziek met hen deed. Ik heb hieronder een lijstje voor je gemaakt met vragen die je kunt stellen over de betekenis van de muziek. Misschien in het begin even wennen voor de kinderen, maar ik garandeer je, wanneer je vaker gaat praten over de betekenis van muziek, wordt het steeds leuker.

Heb je interesse in een muziekles over de betekenis van muziek? Kijk dan eens naar onze muziekles Oei,Oei,Oei.

Vragenlijstje over de betekenis van muziek:

o   Wat voel je bij de muziek? (blijdschap, boosheid, droefheid, schrik, angst, gevaar, ontspanning)

o   Welke klanken in de muziek laten je dat voelen? (hard, zacht, snel, langzaam, hoog, laag, kort, lang)

o   Wat zijn de verschillen tussen het ene en het andere stukje muziek?

o   Zijn er achtergrondgeluiden? En zo ja, welke? (machines, natuurgeluiden, mensen, dieren)

o   Wat beeldt de muziek uit? (de natuur, dieren, mensen, sprookjes, verhalen, gevoelens, sfeer)

o   Hoe zou je bewegen op dit muziekstukje? (rennen, vliegen, kruipen, stilstaan, springen, dansen)

o   Welk dier past bij dit muziekstukje? (hard: olifant, zacht: visje, hoog: mug, laag: leeuw)

Leave a Reply